اقلیت های مقیم ارمنستان (بخش اول)
تحقیق از گارگین فتائی
ارمنستان با اینکه در میان ممالک شوروی سابق دارای بیشترین یک پارچگی قومی و
دینی بوده ولی نمی توان آن
را کشوری کاملاً یک پارچه دانست و اساساً کشوری که از لحاظ قومی و دینی
دارای یک پارچگی کامل باشد وجود ندارد هر چقدر کشوری بزرگ تر باشد به همان
اندازه هم قومیت ها و فرهنگ های گوناگونی در آن دیده می شود نمونهء بارز آن
کشورمان ایران است در این تحقیق که اینحانب از سایت های گوناگون ترجمه
کرده و البته خود نیز در طی یک سری تحقیقات و مطالعات ، مطالبی بر آن
افزوده ام سعی شده است تا اقلیت های قومی و دینی ساکن در ارمنستان معرفی
شوند
مقدمه
در جوامع امروز جهانی، دیگر نمی توان
از کشورهای کاملاٌ یک پارچه صحبت کرد زیرا شرائط سیاسی، اقتصادی و نیز
سهولت در رفت و آمد باعث بوجود آمدن جمعیت ها وگروههای قومی در میان اکثریت
مردم هر کشور شده است کشور ارمنستان هم از این امر مستثنی نیست
هرانوش خاراتیان(1)-عضو وابستهء دولتی از اداره اقلیت های ملی و فرقه های مذهبی(2) می باشد
نمایندگان اقلیت ها یک مرکز فرهنگی برای اقلیت های قومی بوسیلهء ایجاد کردند که در 17 اکتبر 2007 ارائه شد
اقلیت ها در ارمنستان دارای نشریات
فرهنگی ویژهء خود، چندین مدرسهء دولتی برای زبان مادریشان، روزنامه و
برنامه های رادیوئی می باشند از اقلیت های قومی حدود 3% جمعیت ارمنستان را
تشکیل می دهند(۳)
جمعیت شناسی اقلیت ها
در سالهای اخیر،جمعیت ارمنستان بین
2900000نفر تا 3200000نفر در نوسان بوده است و معمولاٌ برای جمعیت
ارمنستان، رقم سه میلیون نفر ذکر می گردد
اقلیت های ارمنستان را به چند گونه می توان طبقه بندی کرد
ا: از لحاظ قومی که شامل 23 قوم می شود
کولیها-ترکها و
آذریها-آشوریها-بالکارها بیلوروسها-چچن ها-دارقین ها-گرجی ها-
آلمانیها-یونانیها-یهودیها-قزاقها-کردها –لیتوانیها-مولداویها(4)- موردوین
ها(5)- اوستی ها(6)-لهستانیها-رومانیائیها-روسها-تاتارها-اکراینی ها-ازبک
ها
2: از لحاظ مذهبی
الف: مسیحیان
1=کاتولیک ها شامل کاتولیک رمی-کاتولیک یونانی و مخیتاریست ها
2=پروتستانها شامل انجیلی ها-و پنطیکاستیها(7)
3=ارتدکسهای روس و یونانی
4=فرقه های مستقل شامل شاهدین یهوه (8) و مورمون ها(9)
ب: مسلمانان
1: سنیها شامل کردها و ترکها
2: شیعیان=شامل ایرانیها و آذریها
ج: یهودیان
د: یزیدیها
جمعیت دقیق اقلیتها در ارمنستان را
نمی توان تعیین کرد که علت عمده آن فروپاشی حکومت شوروی سابق و آزادی رفت و
آمد و سهولت دسترسی این افراد به موطن اصلیشان است البته اقلیت هائی در
ارمنستان وجود دارند که این کشور را موطن اصلی خود می دانند
بدین ترتیب جمعیت اقلیت های مقیم ارمنستان را می توان به صورت تغریبی و با تعیین حداقل و حداکثر چنین تخمین زد
نام اقلیت جمعیت تغریبی
یزیدیها 40000-30000
یهودیها 1000-500
کولیها 100-50
آشوریها 5000-4000
آذریها زیر هزار نفر
بالکارها 800
روسها 13000-10000
بیلوروسها 10000
ججن ها 200
دارقین ها 300
گرجیها 1300-600
آلمانیها 280
یونانیها 2000-1200
قزاقها 400
لیتوانیها 200
مولداویها 500
موردوین ها 500
اُستیها 400
لهستانیها 300
رومانیائیها 600
تاتارها 500-200
اکراینیها 8000
ازبکها 300
در حال حاضر، بزرگترین اقلیت در
ارمنستان، اقلیت یزیدی است روسها در رده دوم اکراینیها در رده سوم و
آشوریها در رده چهارم قرار دارند
کردها
جامعهء کردها در ارمنستان، کوچک ولی
فعال است محل تجمع عمدهء آنها در آراگاتسوت(10) در 20 مایلی شمال غربی
ایروان است تعدادی از آنها هم در آپاران وتالین زندگی می کنند بین کردهای
مسلمان و مسیحی با کردهای یزیدی که دارای مذهب متفاوتی هستند تفاوت آشکاری
وجود دارد کردهای مسلمان ارمنستان عمدتاٌ سنی و دامدار بوده و دارای یک
زندگی نیمه عشایری هستند زبان کردی از زبانهای هند و اروپائی و متعلق به
شاخهء ایرانی شمال غربی است کردها در منطقه قفقاز جنوبی بین قرون دهم تا
دواردهم میلادی در میان رود کورا و عرس از طریق سلسلهء کردی شدادید(11)
ظاهر شدند
اسکان وسیع کردها بعد از الحاق قفقاز
جنوبی به روسیه در آغاز قرن نوزدهم از کردستان به قفقاز صورت گرفته است
روابط بین کردها و مقامات ترک همواره بد بوده به گونه ای که کردها همیشه
مورد تعقیب و آزار و حتی کشتار قرار گرفته اند و همین امر موجبات مهاجرت
آنان به سرزمین های تحت کنترل روسیه را فراهم آورده است حدود ششصد خانوار
کرد در منطقهئ قره باغ اسکان داده شدند
اکثر کردهای ارمنستان بویژه بعد از دو جنگ کریمه و ایران و روس که هر دو در قرن نوزدهم روی داد به این کشور آمده اند
انستیتوی مطالعات شرقی دانشگاه دولتی
ایروان رشته کردشناسی و اتحادیه نویسندگان کرد وجود دارد و کردها دارای یک
روزنامه به زبان کردی به اسم ریاتازا(riataza) به معنی راه نو هستند و نیز
دارای برنامه رادیوئی ویژه خود می باشند
در ارمنستان چندین شخصیت برجسته کرد
زندگی کرده اند و حضور کردهای مسلمان در ارمنستان عمدتاٌ بر اثر سیاست های
نژادپرستانه مقامات دولت عثمانی در قتل عام اقوام غیرترک بوده است
یزیدیها
در حالحاضر یزیدیها بزرگترین اقلیت
ارمنستان به شمار می روند آنها کردهائی هستند که دین اصلی خود را حفظ کرده
اند آنها به زبان کورمانجی(kurmanji) یا کردی شمالی سخن می گویند و تغریباٌ
تمامی متون مقدس آنها به این زبان است که در بر گیرندهء سرودها(pewl) است
دانشمندان معتقدند که مذهب یزیدیها
یکی از قدیمی ترین اعتقادات باقی مانده از دوران باستان است که سخت در تار و
پود زندگی آنان اثر کرده و معروف به پرستش فرشتگان یا ایزدان است به همین
خاطر بهتر است آنها را ایزدی بخوانیم و نه یزیدی و این امر ریشه در این
اعتقاد هند و اروپائیان و بویژه ایرانیان باستان دارد که خدا هفت فرشته را
برای خدمت به خود خلق کرده که در آئین زرتشت به آنها امشاسپندان گویند ولی
در میان یزیدیها بزرگترین فرشته ، فرشتهء مرگ است که از سازندهء خود اطاعت
نکرد این اعتقاد باعث شده که یزیدیها سالها متهم به شیطان پرستی شوند ولی
آنها معتقدند که فرشته مرگ به درگاه خداوند توبه نموده و به سوی او بازگشته
است یزیدیها هنگام گرایش کردها به اسلام ،اساس مذهب خود را حفظ کرده اند
یزیدیها دارای دو کتاب الهامی مربوط
به هزار سال پیش می باشند که نوشته شیخ اَدی مسافر و پسرش(12) می باشد که
این دو از بانیان مذهب یزیدی نیز محسوب می شوند جامعه یزیدی یک نظام
طبقاتی است آنها دارای سه طبقه مجزا به نامهای شیخ و پیر و مرید هستند
شیخها و پیرها دو طبقه بالا و مریدها طبقهء پائین محسوب می شوند ازدواج به
صورت درون گروهی است یعنی پیروان هر طبقه باید با فردی از طبقه خود ازدواج
کنند آنها به طبقات خود کاستا می گویند
"شیخ ادی مسافر" خود اهل تصوف بوده و
مدفن وی در لالیش که دره ای پرآب و زیبا در منطقهء شِخِن در شمال عراق
است واقع است که معبد اصلی پرستش یزیدیها و از اماکن زیارتی آنها است
چنانکه ملاحظه می شود مذهب یزیدیها آمیخته ای از آئین مهر ،آئین زرتشت و
تصوف و آموزه های اسلامنی است
در ارمنستان یزیدیها دارای
یک جامعهء چوپانی و متمرکز در روستاهای ارتفاعات مرکزی و بلندترین نقاط
کشورند گرچه آنها به زبان کردی سخن می گویند ولی آنها خود تمایل دارند که
خود را مجزا از کردها بدانند
چوپانان یزیدی، کوچ
سالیانهء خود را در فصل بهار به ارتفاعات بالای کوهها همراه با بر پائی
چادرها شروع کرده و همراه با گله های بز و گوسفند خود تا فصل پائیز در آنجا
می مانند
چند روستا واقع در بزرگراه
بین آشتاراک و آپاران ، محل اقامت آنهاست سنگ قبرهای آنها به صورت نوک تیز
بوده و توسط خانوادهء متوفی ساخته می شوند در روستای " کوچاک" (kuchak)
در نزدیکی آپاران در استان آراگاتسوت در آن طرف جاده یک قبرستان یزیدیها
متعلق به قرن دهم با سنگ قبرهای اسب مانند دیده می شود
یزیدیها از خوردن کاهو و
پوشیدن لباس آبی منع شده اند آنها به جهان پس از مرگ آنگونه که در ادیان
ابراهیمی نمود دارد اعتقاد نداشته در عوض به نوعی تناسخ معتقدند که خود نام
آن را تغییر لباس روح می نامند آنها دو کتاب مقدس دارند که یکی از آنها
موسوم به کتاب سیاه سالها پیش به سرقت رفته و لذا متن این کتاب را به صورت
سینه به سینه نگه داشته و مشهور به این هستند که تمام کتاب گم شدهء خود را
می توانند از بر بخوانند
یزیدیها معتقدند که خدا پس
از خلقت انسان به فرشتگان فرمان داد که بر او سجده کنند اما یکی از آنان
از این فرمان اطاعت نکرد چنین عقیدهء مشابهی در اسلام وجود دارد با وجود
این آنها معتقدند که این فرشته، توبه کرده و مجدداٌ به درگاه خدا بازگشته
است و نام او شیطان نبوده بلکه مَلِک طاووس یا پیکک(13)است(14) و کلاٌ
یزیدیها ارزش زیادی برای طاووس قائل بوده و بر روی اکثر بافتنی های آنها
نقش طاووس وجود دارد
روسها
روسها عمدتاٌ در ایروان ، گارنی ،
آپاران ، لوری و شیراک مستقرند قبلاٌ تعداد آنها 72000 نفر بود ولی
جدیدترین ارقام سرشماری نشان می دهد که هم اکنون جمعیت روسها در ارمنستان
12الی13هزار نفر است
تعداد زیادی از روسها در طی جنگ روسیه با ترکیه در سالهای
1828-1827 به ارمنستان مهاجرت
کردند(15) که البته علت آن نزدیکی ارمنستان به مرزهای ترکیه بود و عمدهء
مهاجرین هم نظامیان روس بودند این عده از روسها با تاسیس مشاغل و کلیساها
در گارنی(که قبلاٌ آلکساندروپل نام داشت) ، ایروان ، وانادزور ، لوری و
قاپان مهاجرت کردند و در روستاهای سراسر مناطق شمال غربی اسکان یافتند
این مهاجرت ها عمدتاٌ قسمتی از طرح
مقامات در جهت اسکان و استثمار سرزمین هایئی بود که روسها از عثمانی گرفته و
نیز ایجاد بازارهائی برای سرمایه داری جدید بود اسکان ارتشهای روس و قزاق
در شمال غربی ارمنستان در مسیر روسیه به سمت ارزروم بوده است(16)
موج دوم مهاجرت بعد از
1920 و الحاق بخش شرقی ارمنستان به شوروی صورت گرفت بویژه در زمان استالین
که هدف وی ترکیب ملتها برای جلوگیری از اتحاد آنها در برابر شوروی بود
چنانکه قسمتهائی از خاک ارمنستان که شامل قره باغ ، نخجوان و جاواخک بود را
از این کشور جدا کرده و به همسایگانش داد
مهاجرت روسها به ارمنستان
تا زمان برپائی حکومت شوروی ادامه داشت که علت آن رسمی بودن زبان روسی در
ادارات سراسر اتحاد شوروی سابق بود که امکان یک زندگی خوب برای روسها در
سراسر جمهوریهای شوروی سابق را فراهم می ساخت ولی از سال 1989 که زبان
ارمنی به عنوان زبان رسمی شناخته شده و در ادارات جایگزین زبان روسی شد
تعداد روسها در ارمنستان کاهش چشمگیری یافت(17) علاوه بر این رشد احساسات
ملی گرایانه در میان ارامنه هم در کاهش جمعیت روسها موثر بوده با وجود این
روسها در ارمنستان دارای پست های مهم اداری و نظامی هستند
مولوکاها
مولوکاها در گروههای وسیع در قرن
نوزدهم به یلنووکا(18) یا سوان کنونی آمدند حدود 5000 نفر از اولاد
تبعیدیان اصلی در ارمنستان ساکن می باشند
مولوکاها فرقهء متمایزی از
کلیسای ارتدکس روس هستند این فرقه در 1500 میلادی ظاهر گشت با اوج گیری
فعالیت های این فرقه در قرون 17و18 تزار و کلیسای روس آنها را به سیبری ،
قفقاز جنوبی ، آسیای مرکزی و شبه جزیره کریمه کوچ دادند
ریشه مولوکاها به طبقهء
رعیت روس و ترکیبی از چند ملیت دیگر از امپراطوری روس می رسد این فرقه با
پرستش تصاویر و شمائل و واسطه ها(نمایندگان)خدا مخالفت ورزیده و معتقدند که
پرستش شمائل و محسوسات باید از مذهب زدوده شود زیرا نوعی بت پرستی است به
همین دلیل مولوکاها را ارتدکسهای پروتستان هم می گویند
مولوکا به زبان روسی به
معنی شیر است و با میلک انگلیسی هم ریشه است علت اینکه این گروه ملقب به
شیرخوارگان شدند این است که آنها از خوردن گوشت و نوشابه های الکلی امتناع
نموده و تنها شیر می نوشند در 1820 نیکلای اول امپراطور روسیه فرمان
ممنوعیت سکونت مولوکاها در خاک امپراطوری به جز قفقاز جنوبی را صادر کرد و
این امر خود باعث تشویق مهاجرت مولوکاها به ارمنستان شد مولوکاها بعد از
استقرار حکومت شوروی در ارمنستان بر اثر رسمی شدن زبان روسی توانستند
پستهای مهم اداری به دست آورند
اولین مهاجرت مولوکاها از
ارمنستان به سایر نقاط بعد از جنگ جهانی دوم صورت گرفت در آن موقع روسهای
جوان، ارمنستان را به قصد رفتن به سرزمین های ثروتمندتر ترک کردند موج دوم
مهاجرت از ارمنستان بعد از استقلال این کشور در 1991 بوده است مولوکاها
عمدتاٌ در سوان ، تاشیر و گقارکونیک ساکنند(19) و تعداد کنونی آنها
5000-2500نفر است
آشوریها
یکی از پایدارترین جوامع آشوریها در
ارمنستان ساکن است زبان آشوری دارای ریشهء سامی و مذهب آنها مسیحیت است تا
قبل از اختراع خط ارمنی توسط مسروپ مقدس مردم ارمنستان به خط آشوری می
نوشتند و همین امر باعث ورود تعدادی از کلمات آشوری به زبان ارمنی شده است
با وجود اینکه یزیدیها بزرگترین اقلیت ارمنستان کنونی محسوب می شوند ولی
ارامنه همواره نزدیک ترین رابطه را با آشوریها داشته اند
تعداد آشوریها در 1980
حدود9000نفر بوده ولی بعد از فروپاشی شوروی و بروز مشکلات اقتصادی ناشی از
آن تعدادی از آنها مهاجرت کردند
آشوریها در ارمنستان دارای مدارس
ویژه و در دانشگاهها دارای کرسی استادی می باشند فعالیت اقتصادی سنتی آنها
کشاورزی و پرورش انگور است
اولین موج مهاجرت آشوریها
به ارمنستان از ایران و پس از الحاق سرزمین های شمالی ایران به روسیه در طی
جنگهای ایران و روس بوده است
آشوریها نیز همانند ارامنه و یونانیها در اواخر
قرن نوزده و اوائل قرن بیستم از قربانیان قتل عام اقوام غیرترک توسط
عثمانیها بوده اند در طی جنگ جهانی اول از سوی بریتانیا به آشوریها وعدهء
قیمومیت اعطا شد و همین امر باعث شد که جمعیت آشوری ساکن در عثمانی به
مقاومت در برابر ترکها و اعراب بپردازند ولی وقتی بریتانیا از نقشهء ایجاد
یک دولت آشوری در خاورمیانه دست کشید همین امر باعث کشتار وسیع آشوریها
توسط ترکها ، کردها و اعراب شد بعد از این واقعه اشوریها اقدام به مهاجرت
گسترده از عثمانی و خاورمیانه بین سالهای ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۲ کردند
آشوریها از کلیسای نسطوری یا آشوری شرق نزدیک یا کلیسای مونوفیزیست
یعغوبی(20) و کلیسای آشوری و کلدانی مربوط به نستوریها که به کلیسای
کاتولیک رم متصل است پیروی می کنند ولی اکثر آشوریهای ساکن در ارمنستان و
جمهوریهای سابق شوروی خود را ارتدکس می خوانند
آشوریها به زبان آرامی
جدید که مشتق از آرامی قدیم است تکلم می کنند که متعلق به گروههای غربی
زبانهای سامی است و از زبانهای اصلی مورد مکالمه در امپراطوری باستانی پارس
بوده است انجیل متی نیز اصلاٌ به زبان آرامی است
تجمع عمدهء آشوریها در آرزنی(21) و ورین دوین(22)است و آنها به حفظ سنتها و مراسم خود پرداخته اند(23)
گذشته از این دو ملت ارمنی و آشوری
از ملتهای باستانی با سابقه طولانی تاریخی بوده اند این امر و همجواری
ارمنستان با تمدن آشور باعث رشد و گسترش روابط و رفت و آمدها میان دو ملت
شده است
آذریها
تا قبل از مناقشهء قره باغ ، آذریها
بزرگترین اقلیت قومی در ارمنستان محسوب می شدند ولی پس از مناقشهء قره باغ
بین سالهای 1991-1988این ترکیب جمعیتی به کلی عوض شده و آذریهای ارمنستان
به آذربایجان و ارمنی های آذربایجان به ارمنستان آمدند صندوق جمعیت ملل
متحد تخمین میزند که تعداد کنونی آذریها در ارمنستان ، تنها چندصد نفر است
که اکثر در مناطق روستائی زندگی کرده و متعلق به خانواده های مختلط(شوهر
ارمنی و زن آذری یا بالعکس) می باشند همین صندوق تخمین می زند که تا قبل از
سال1988 جمعیت آذریهای ارمنستان بیش از دویست هزار نفر بوده است
هرانوش خاراتیان – رئیس
ادارهء اقلیت های ملی و فرقه های مذهبی ارمنستان(24) می گوید اقلیت قومی
آذری در ارمنستان زندگی می کنند من تعدادی از آنها را می شناسم ولی نمی
توانم رقمی ذکر کنم در طی سرشماری ، تعدادی از مردم خود را آذربایجانی
معرفی کرده اند من با برخی از آذربایجانیهای شناخته شدهء مقیم ارمنستان
صحبت کرده ام
به گفتهء گئورگ
بورنوتیان(25) –مورخ ارمنی آمریکائی- در دههء اول قرن نوزدهم خانات ایروان
قسمت عمدهء ارمنستان شرقی را دربر گرفته و منطقه ای تغریباٌ حدود
70000مایل مربع را پوشش می داد که در دست خانهای آذری بوده است
در اینجا منظور از آذریها
در واقع اتباع جمهوری آذربایجان می باشند و آذریهای ایران را شامل نمی شوند
جمعیت آذریهای ایران در داخل اقلیت ایرانی ارمنستان قرار می گیرد
یهودیها
یهودیها از دو جهت شبیه ارامنه هستند از لحاظ مذهبی و از لحاظ قومیتی
یهودیت هم یک قوم و هم یک مذهب است و
ارمنی نیز علاوه بر اینکه نام یک قوم است نمایانگر فرقه ای است که تنها
مختص ارامنه است یعنی گریگوری یا در اصطلاح انگلیسی آپوستولیک
تاریخ حضور یهودیان در
ارمنستان به زمان قبل از مسیحیت باز می گردد تیگران کبیر-بزرگترین پادشاه
ارمنستان- در بازگشت از نبردی که به فتح فلسطین انجامید ده هزار یهودی را
با خود به ارمنستان آورد در سالهای میانی سدهء نوزدهم، یهودیان از ایران و
لهستان شروع به مهاجرت به ارمنستان نموده و جوامع اشکنازی و سفاردی را
تشکیل دادند(26)
جنگ جهانی دوم نیز باعث
مهاجرت یهودیان رانده شده از اروپا به ارمنستان شد به گونه ای که شمار آنها
به پنج هزار نفر رسید جمعیت یهودیان ارمنستان همواره در حال نوسان بوده
بعد از فروپاشی شوروی موج گستردهء مهاجرت یهودیان به دیگر نقاط جهان باعث
کاهش شدید جمعیت آنان در ارمنستان شد(27)
در سال 1991 دولت رسماٌ جامعهء یهودیان ارمنستان را پذیرفت
این جامعه علیرغم جمعیت کمش بسیار
فعال است فعالیت یهودیان عمدتاٌ در امور مربوط به تجهیزات پزشکی و داروئی
است جمعیت کوچک یهودیان ارمنستان خود دارای دو شاخه است سنت گرایان و
مدرنیست ها سنت گرایان موسوم به جامعهء مذهبی یهودیان ارمنستانJRCA و
مدرنیست ها موسوم به جامعهء یهودی ارمنستان JCA می باشند
در بین سالهای 1972-1965
تعداد یهودیان ارمنستان به ده هزار نفر رسیده بود که علت آن وجود آزادی
بیشتر و آزار قومی و مذهبی کمتر در ارمنستان نسبت به سایر نقاط شوروی سابق
بوده است
رابی گرش بورشتاین رهبر جامعهء مذهبی یهودیان و خانم لیا پریمایسلر رهبر جامعهء یهودیان ارمنستان است
یونانیها
یونانیهای ساکن ارمنستان به زبان
پونتی یا یونانی باستان سخن می گویند که زبان مورد استفادهء هومر و افلاطون
بوده است از لحاظ تاریخی نفوذ یونانیان و فرهنگ یونانی در ارمنستان
تاریخی(28) از عصر آهن ، هنگامی که استرابو راهپیمائی ده هزار نفر از طریق
سرزمین مرکزی ارمنستان و از امتداد مرزهای جنوبی را ثبت کرد شروع شد
یوناانیهای ارمنستان ،
یونانیهای پونتیک نامیده می شوند پونتوس در زبان یونانی به معنی دریا بوده
ودر سواحل جنوب شرقی دریای سیاه واقع است ارتباط این منطقه با هلنیزم(29)
به دوران پیش از تاریخ و افساهای جیسون و آرگونوئتس(30) در جستجوی پشم
طلائی و به دست آوردن کمربند ملکهء آمازون (31) از سوی هرکول باز می گردد
این منطقه ساحلی از سوی یونانیها مسکونی شد بویژه شهر میلتوس در 785 پ م
تراپزون(32) در 756پ م و تعدادی شهرهای دیگر در امتداد ساحل از هراکلیا(33)
تا دیسکوریاس(34) در قفقاز برپا شده و این امر بعد از فتح اسکندر تکمیل شد
سهم 2800 سالهء هلنیزم
عظیم بوده است دیوژناز سینوپ(35) و استرابون از آماسیا(36)یاد کرده اند
گزنفون(37) اینجا را منطقه ای امن شناخته که در آن دودمان بزرگ کُمِنی (38)
سلطنت کرده اند ، صومعه و مدرسهء معروف بازمانده از زمان هلنیزم در این
منطقه وجود دارد
پونتین ها(29) گروه مجزائی
از یونانیان با زبان گفتاری و رقصها و آوازها و تئاتر و یژه خود هستند
آمیزش و نفوذ یونانیان اجدادی و ارامنه با هم آناطولی و خاور نزدیک را
تشکیل داد
تاریخ جامعهء یونانی در ارمنستان به جنگ استقلال یونان باز می گردد
هنگامی که یونانیها در آناطولی از
سوی عثمانیها مورد فشار قرار گرفتند این فشارها با کشتارهای جنگهای ایران و
ترک و روس طی سالهای 1828-1827
شدت گرفتند و گروههای وسیعی از
یونانیان به شرق ارمنستان مهاجرت کردند ولی این مهاجرتها بیشتر در دوران
قتل عام ارامنه بین سالهای 1921-1915 و سپس یونانیها بوده است
یونانیها با ارامنه در یک
تراژدی مشترک (قتل عام) سهیم بوده و هر دو توسط دولت عثمانی در اوائل قرن
بیستم به خاطر تمایلات جدایی خواهانه مورد فشار بوده اند در واقع قتل عام
یونانیها اغلب با قتل عام ارامنه گره خورده است نقطهء عطف برخورد با
یونانیها ی ترکیه با اتحاد آلمان و عثمانی پس از پیمان برلین بوده است
آلمانیها حمایت انگلیس و فرانسه ازجمعیت مسیحی داخل امپراطوری را مانعی در
جهت منافع خود در نظر گرفته و مقامات ترکی را متقاعد کرده بودند که
یونانیها برای فروپاشی امپراطوری عثمانی تلاش می کنند
جنبش های موفقیت آمیز در
بالکان موجب حس تهدید از وقوع حرکت های مشابه در آسیای صغیر شد به همین
خاطر بعد از جنگ های بالکان ، ترکهای جوان تصمیم گرفتند که آسیای صغیر یک
سرزمین یک پارچه گردد ودر نتیجه ارامنه و یونانیان از این منطقه حذف گردند
به دستور حکومت یک و نیم
میلیون ارمنی و سیصد هزار یونانی پونتیک از طریق قتل عام ، بیماری ، تبعید ،
خونریزی ، اعدام با چوبهء دار و تیر ، آتش زدن و سرما نابود شدند و آنهائی
که باقی ماندند فراریانی بودند که هرگز بازنگشتند
پونتین ها در سراسر جهان
پراکنده اند که در نتیجه قتل عام و تاریخ منحصر به فرد و زبانشان که نقطهء
ارتباط بین یونانی قدیم و جدید است در خطر نابودی و انقراض قرار دارند
یونانیان و ارامنه به ارتباط مثبت خود به خاطر وجود دشمنی مشترک و فشار بر
آن برای پذیرش نسل کشی ها ادامه می دهند با وجود این یونانیهائی که در
ارمنستان باقی مانده اند همانند ارامنه بومی دستخوش مهاجرت برای نیل به
زندگی بهتر در سایر نقاط جهان بوده اند تعدادی از یونانیان جوان پس از
فروپاشی شوروی در جستجوی کار به یونان بازگشته اند ولی آنها بر اثر عدم
مکالمهء یونانیهای امروزی به زبان یونانی قدیم احساس انزوا می کنند تعداد
یونانیها قبل از فروپاشی شوروی حدود6000 و تعداد کنونی آنها بین 1500 تا
2000 نفر است
نواحی یونانی نشین
ارمنستان شامل هانکاوان (یک روستای یونانی نشین) ، آلاوردی ، لوری ، آرزنی ،
نویمبریان و گیومری می باشد(40)
زیرنویس ها
H ranush Kharatian:1
2 AA government affiliated department for national minorities and religious issue
3: www. Assyriantimes.com
4: Moldavians
5: Mordvinians
7 : Ossetes اوستیا از
مناطق خودمختار داخل گرجستان می باشد و خود شامل دو بخش است اوستیای شمالی
که در دست روسیه است و اوستیای جنوبی که در دست گرجستان است و در سالهای
اخیر حرکتهای استقلال طلبانه از سوی مردم اوستیا شدت گرفته است
7: پنطیکاست کلمه یونانی به معنای پنجاهم
است و اشاره به روزی دارد که شاگردان مسیح توانائی صحبت به زبانهای مختلف
را برای اشاعه مسیحیت پیدا کردند که حریان مفصل آن در اعمال رسولان کتاب
مقدس آمده و معادل ارمنی آن هُکِگالوست اhoke galust است
8: Jehowas Witnesses
9: Mormons
10: Aragatsot
11: Shaddadid
12: Sheikh Adi mosafer and his son
13: peacock
14: www.tacentral.com/people/yezidis
15: www.tacentral.com/people/Russians
16: همان منبع
17: اصل دوازدهم قانون اساسی جمهوری ارمنستان مقرر می دارد
« زبان دولت جمهوری ارمنستان ارمنی است»
18: Yelenovka نام قدیم سوان
19: www.tacentral.com/people/molocans
20: مونوفیزیست ها یا یعقوبی ها فرقه ای
در مسیحیت است که مسیح را دارای طبیعت واحد می داند و بانی آن یعقوب-اسقف
بزرگ کلیسای اورفا-در قرن پنجم میلادی است
21: Arzni
22: Verin Dvin
23: www.tacentral.com/people/Assyrians
24:Head of department on national minorities and religious matters on Armenia
25: George Bournoutian
26: اشکنازیم و سفاردیم عنوان دو دسته از
یهودیان است اشکنازیها عمدتاً دارای خصائص شرقی و اروپای شرقی و سِفاردیم
ها عندتاً دارای خصائص غربی می باشتد حایگاه عمدهء یهودیان اشکنازیم ،
اروپای شرقی و شرق آلمان و جایگاه عمدهء یهودیان سفاردیم ، اسپانیا و
اروپای غربی بوده است
27: www.worldcommunication.org/Armenians
28: ارمنستان کنونی تنها یک دهم از خاک ارمنستان بزرگ یا تاریخی است که سیصد هزار کیلومتر مربع وسعت داشته است
29: Helenismبه فرهنگ یونان باستان اطلاق می شود
30: Jason and Argonauts
31: the Amazon queen girdle
32: Trapezunta
33: Heracleia
34: Discories
35: Sinope
36: Amaseia
37: Xenophon
38: Comneni
39: Pontians: