loading...
قدمت غيرت اصالت
ارکان/جوانرو بازدید : 634 دوشنبه 24 بهمن 1390 نظرات (0)


سیروان نیوز:صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق و شش نفر ازهمدستانش روز دوشنبه هفته جاری به اتهام دست داشتن در کشتار"انفال" در دادگاه حاضر شدند.رژیم سابق عراق درجریان این کشتار درسال 1988میلادی حدود یکصد هزار نفر از کردهای عراق قتل عام و بیش از سه هزار روستا را منهدم و آوارگی شمار زیادی از ساکنان منطقه شد....

 

گزارش  "مهر" به نقل ازخبرگزاری فرانسه، حمله و کشتار انفال در طول هشت عملیات مشابه و هریک به مدت دو هفته از فوریه تا سپتامبر سال 1988میلادی توسط رژیم سابق عراق اجرا شد و اسامی متهمان این کشتار برای حضور در دادگاه  به شرح زیر است:

 

* صدام حسین

 

- رئیس جمهوری عراق در سالهای 1979 تا 2003میلادی و متهم به صدور دستور حمله انفال و  مسئول اصلی نسل کشی .

 

* علی حسن المجید

 

- مشهور به القاب متعددی خصوصا "جلاد کردستان" و "علی کیمیاوی" (شیمیایی) است که متهم به گلوله باران شیمیایی شهر حلبچه عراق در سال 1988میلادی است. وی فرماندهی منطقه نظامی شمال عراق را برعهده داشت و مسئول اجرای دستورات بود.

 

* صابر عبدالعزیز الدوری

 

-  عضو رهبری منطقه ای حزب بعث عربی منحله عراق و رئیس اطلاعات نظامی که سمت های مهمی در دوره حکومت صدام به شمار می رفت و متهم است که یکی از مهمترین تحریک کنندگان حمله انفال و یکی از مجریان اصلی آن بوده است.

 

* طاهر توفیق العانی

 

- عضو رهبری منطقه ای حزب بعث عربی منحله عراق و وزیر سابق صنایع این کشور که در جریان حمله انفال سمت استانداری موصل در شمال عراق را به عهده داشت.

 

* سلطان هاشم احمد الطائی

 

- وزیر دفاع سابق و فرمانده عملی حمله انفال که دستورات را به صورت مستقیم از علی شیمیایی می گرفت.

 

* حسین رشید تکریتی

 

- عضو فرماندهی کل نیروهای مسلح و از نزدیکان صدام که متهم به مشارکت در حمله انفال است.

 

* فرحان مطلک الجبوری

 

- رئیس اطلاعات نظامی مناطق شرقی عراق و متهم به مشارکت در حمله انفال.

 

 دولت اقلیم کردستان اعلام کرد که پرونده های مربوط به کشتار "انفال" به وسیله رژیم سابق عراق را به دادگاه عالی کیفری تحویل داده است تا در جلسات محاکمه مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

 

"یوسف محمد" وزیر حقوق بشر در دولت اقلیم کردستان  در تماس تلفنی با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت که با خانواده قربانیان انفال دیدارهایی داشته ایم و همه مستندات  و گواهی های مورد نظر را به دادگاه ارائه داده ایم.وی افزود: دولت محلی منطقه کردستان درپی بازداشت صدام در دسامبر سال 2003میلادی اقدام به تهیه و جمع آوری پرونده های مربوط به مسئله انفال برای ارایه آن به دادگاه ویژه کرد.

 

 دادستان کل منطقه کردستان در دادگاه جنایی عالی عراق گفت که بیش از 300 شکایت از سوی شاکیان و شهود تا این لحظه تهیه شده است و به اطلاعات و مستندات محکمی از جمله نوارهای ویدئویی و صوتی؛ عکس، نامه ها و تلگراف های رسمی بین مجریان انفال دست یافته ایم.

 

جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق سپتامبر گذشته گفته بود که صدام به صدور دستوراتی برای اجرای اعدام ها و حمله ضد کردها و قتل دهها هزار نفر اعتراف کرده است.

 

صدام حسین دیکتاتور عراق و هفت تن از همدستانش از 27مهرماه به اتهام قتل عام شیعیان در روستای الدجیل در سال 1982میلادی در حال محاکمه هستند و در صورت محکومیت به جنایت علیه بشریت درخصوص این قتل عام با حکم اعدام روبرو خواهد شد.

 

گفتنی است صدام دیکتاتورسابق عراق و هفت تن از همدستانش پیش از این در طول چهل جلسه درباره کشتار شیعیان در روستای دجیل 1982میلادی محاکمه شدند و دادگاه عالی کیفری عراق در چهلمین جلسه اقدام به تعویق جلسات محاکمه صدام و هفت تن از همدستان وی در این کشتار به شانزدهم اکتبر آینده(24 مهر)  گرفت که انتظار می رود در این روز حکم سران رژیم سابق در پرونده دجیل صادر شود.

 

به گزارش پایگاه اینترنتی الجزیره قطر، رئوف رشید عبدالرحمن قاضی دادگاه درجلسه چهلم دادگاه گفته بود که این تصمیم برای انجام بررسی های بیشتر در پرونده مربوط به کشتار دجیل صورت گرفته است.

 

برپایه این گزارش، هنوز معلوم نیست جلسه چهلم دادگاه آخرین جلسه محاکمه صدام و همدستانش درباره کشتار دجیل پیش از صدور حکم در این باره در اکتبر آینده است یا جلسات دیگری نیز برگزار خواهد شد.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
پرسیم له‌ كاوه‌ی باپیرم، گوتم: بابه‌! وا ده‌ست به‌سته‌م، ده‌ پێم بڵێ، چۆن ده‌گه‌مه‌ نه‌ورۆزه‌كه‌ی سه‌ده‌ی بیسته‌م؟ گوتی: ڕۆڵه‌! گه‌ر كوردستان بكه‌ن به‌ پارچه‌ ئاگرێ، نه‌ك زوحاكێك، هه‌زار زوحاك مل كه‌چ ده‌كا و خۆی ناگرێ!
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    فرقی هست بین این سایت.بابقیه سایتها./؟//؟/؟/؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 293
  • کل نظرات : 124
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 741
  • آی پی امروز : 90
  • آی پی دیروز : 46
  • بازدید امروز : 113
  • باردید دیروز : 180
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 113
  • بازدید ماه : 1,172
  • بازدید سال : 36,887
  • بازدید کلی : 1,238,871
  • کدهای اختصاصی
    قڕمان ده‌كه‌ن؟تا چرای ئێمه‌ نه‌سووتێ... (ئه‌و گه‌له‌ی گه‌لێكی تر ده‌چه‌وسێنێته‌وه‌ خۆی ناحه‌سێته‌وه‌) بیرمه‌ندێك تا چرای ئێمه‌ نه‌سووتێ، ئێوه‌ هه‌رگیز ڕووناكایی نابینن به‌ چاوی خۆتان. تا ئێمه‌ دیل و كۆیله‌ بین، هه‌ر كۆت و نیر، تۆق و زنجیر ده‌كه‌ین بۆتان! * * * قوڕتان به‌ سه‌ر! دوای مردنیش، لی ناگه‌ڕێین نیشتمانمان بكه‌ن به‌ ماڵ. لێ ناگه‌ڕێین گۆشتمان بخۆن وه‌ك قه‌ل و داڵ. گه‌ر هیچ نه‌بێ ده‌بینه‌ خاڵۆزه‌ی بێستان، زیوانی ناو ده‌غڵ و دانتان. ده‌بینه‌ لم، ده‌چینه‌ ناو پارووی نانتان. ده‌بینه‌ مار، په‌پكه‌ ده‌خۆین له‌ناو نوێنتان. ده‌بینه‌ شێرپه‌نجه‌ و میكرۆب، گه‌را ده‌خه‌ین له‌ناو خوێنتان. ده‌بینه‌ كوان، هه‌رده‌مه‌و له‌ جێیه‌ك ده‌ردێین. ده‌بینه‌ ژان، له‌ سه‌د لاوه‌ تێتان وه‌ردێین. ده‌بینه‌ زێرووی هه‌زارپێ، ده‌م گیر ده‌كه‌ین له‌ گه‌رووتان. ده‌بینه‌ تامیسكه‌ی سه‌ر لێو، باپشكێوی سه‌ر پێڵووتان. شایی بكه‌ن - ده‌یكه‌ین به‌ شین. پرسه‌ دانێن - كاستان ده‌كه‌ین به‌ پێكه‌نین! ده‌بینه‌ له‌كه‌ی زمان و تانه‌ی سه‌ر چاو. ده‌بینه‌ مووی ناو خۆراك و خڵته‌ی ناو ئاو! تا چرای ئێمه‌ نه‌سووتێ، ئێوه‌ هه‌رگیز ڕووناكایی نابینن به‌ چاوی خۆتان. تا ئێمه‌ دیل و كۆیله‌ بین، هه‌ر كۆت و نیر، تۆق و زنجیر ده‌كه‌ین بۆتان!